top of page

האם יש לי דיכאון אחרי לידה?

  • תמונת הסופר/ת: נטע לוי גינת
    נטע לוי גינת
  • 7 במאי
  • זמן קריאה 1 דקות

 

 

נשים רבות חוות אתגרים רגשיים שונים בתקופה שלאחר הלידה ומתקשות להבין האם הן "בסדר" או שזקוקות לעזרה.

 

הן מוצאות עצמן מוצפות מהעצות שניתנות ברשת, כמו גם מאבחנות שלעתים נזרקות לאוויר בלי כיסוי.

חלקן מתקשות לשתף את הסביבה הקרובה בקושי וחשות לבד עם תחושותיהן.

 

כך, נוצר לעתים מצב שאישה אינה פונה לייעוץ מאחר וחוששת מהתווית של "דיכאון".

 


חשוב להכיר שטווח הקשיים הרגשיים שעשויים לצוץ במהלך ההורות הראשונית הוא גדול, וכולל גם דיכאון וגם קשיים נוספים כגון חרדות, מחשבות טורדניות, קשיי שינה, דכדוך וקשיי הסתגלות,

גם בעקבות השינוי העצום בחיים וגם בעקבות שינויים ביולוגיים והורמונליים המתרחשים לאחר הלידה.

 

האחות בקופת החולים, רופאת המשפחה ורופאת הילדים ואפילו שאלונים באינטרנט, אולי ישאלו אותך על תסמינים כגון:

 

בכי מרובה

חוסר שינה

חוסר תיאבון/תיאבון יתר

רצון להסתגרות

קושי בהנאה מדברים שנהנית מהם בעבר

קושי להיות ליד התינוק או דאגה בלתי פוסקת שיקרה לו משהו,

ועוד.

 

חשוב לשים לב לתסמינים אלו, ובפרט לבחון האם במהלך השבועות שלאחר הלידה התסמינים הולכים ומשתפרים או שלא, או אפילו מחמירים.

 

טבעי לחוש דכדוך, חרדה והרבה רגשות לא מאוזנים אחרי הלידה.

אך בדרך כלל נראה ירידה בעוצמתם ושיפור במצב הרוח בערך כחודש מהלידה.

 

יחד עם החשיבות באבחון דיכאון, חשוב לומר שיש המון נשים שלא "יעמדו" בסף הקליני של אבחון, אך יתקשו בתהליך ההסתגלות לאימהות ויחוו קשיים מגוונים סביב השינויים המתרחשים בחייהן.

 

חשוב שתדעי-

 

לא חובה לאבחן דיכאון אחרי לידה כדי לקבל עזרה.

 

בין אם ברור לך שיש דיכאון, ובין אם את פשוט קצת יותר עצובה, דואגת, חרדה או כועסת,

הפנייה לתמיכה נפשית יכולה לסייע בהסתגלות לאימהות ולשינויים הרבים בחייך.

 

הפכת לאמא.

זה דורש הסתגלות.

מותר לך להתקשות ולבקש עזרה.


תגובות


bottom of page