top of page
  • תמונת הסופר/תנטע לוי גינת

מי זרק את הציור שלי לפח!?- הקניית מיומנויות ניהול וארגון לילדים

עודכן: 2 ביולי 2019


הקניית מיומנויות ארגון וניהול לילדים

מי לא מכיר את המצב הבא:

הילדים מביאים כל יום הר של ציורים, שמצטברים ומצטברים וממלאים את כל הארון. מדי פעם אתם מנסים להחליט מה לזרוק ומה לשמור, ואז הילד מגיע וקולט אותם בפח. מיד מגיעה הצעקה: "מי זרק את הציורים שלי לפח!!??" ואתם, מבוישים וחוששים, מנסים למצוא שלל של תירוצים מביכים. לכו תסבירו לילד קטן שלא כל הציורים שלו הם יצירת אומנות למוזיאון....


לפני כמה חודשים, חוויתי בדיוק את המקרה הזה עם בת ה-4 שלי. ואז, החלטתי שאני לא זורקת יותר ציורים מאחורי הגב שלה.

בפעם הבאה שהיא הגיעה עם הרבה ציורים, הסברתי לה שיש לה תיקייה ובה נשמור את הציורים שלה. אבל, בתיקייה הזו אין מקום לכל הציורים, ולכן היא תצטרך לבחור בכל שבוע 1-2 ציורים שהיא הכי אוהבת ואת השאר נמחזר.


משחק המיונים


הבת שלי קיבלה את האחריות:

למיין, לבחור, לארגן ולזרוק. הכל היה בניהולה וניצוחה.

בשלב ראשון היא הייתה צריכה למיין את כל הציורים (מהתקופה האחרונה) לשתי ערימות: לשמור ולזרוק. אח"כ, לקחנו את הערימה של ה"לשמור", וחילקנו אותה שוב, ושוב, ושוב. כל פעם מחלקים לשתי ערימות עד שהערימה של ה"לשמור" תהיה קטנה מספיק.


ככל שהתקדמו השלבים, היה לה יותר קשה לבחור. מצד אחד, היא הייתה זקוקה לעזרה בבחירה, ומצד אחד, הפרידה מהציורים הביאו לרגש של אכזבה והיא הייתה זקוקה לתמיכה ואמפתיה.

בנוסף, אחרי כל שלב חיזקתי ושיבחתי אותה על ההצלחה שלה לבחור.


בפעמים הבאות שעשינו את המשחק הזה, הוא הלך ונהיה יותר קל בשבילה. היום, היא כבר ממיינת את הציורים בלי בעיה, ומשאירה רק את האהובים ביותר. (לפעמים אני מתערבת ומבקשת שתשאיר ציור או שניים שאני ממש ממש אוהבת..).


מה הרווחנו?


  1. זמן איכות- שבו אני יושבת לידה מסתכלת ומתפעלת מהציורים וממנה.

  2. שליטה ובחירה- היכולת לבחור עבור עצמה, ולא שנכפית עליה המציאות "כי היא קטנה", מעצימה ומפתחת את הביטחון העצמי.

  3. קשר- השיח הכנה מצד אחד, והשיח על הרגשות שעולים מצד שני, נתן הזדמנות לחיזוק התקשורת והחיבור בינינו.

  4. שיפור מיומנות קבלת החלטות- הילדים שלנו כמעט ולא נדרשים לעצור ולבחור, ולרוב אנחנו בוחרים עבורם. כאן, היא זכתה להתמודד עם הצורך לבחור ועם ההשלכות של הבחירה, וכל זאת במימד המוגן של המשחק כשההפסד הוא לא גדול.

  5. שיפור מיומנות סדר וארגון- החשיבה הנדרשת כדי לעצור, לחשוב, למיין, ולשים בערימה הנכונה, יחד עם חיזוקים חיצוניים, מביאה לשיפור יכולת ההתארגנות, הביטחון והמסוגלות העצמית. על הדרך, הגברת פיתחה מודעות לסדר, והבינה שכשהציורים מבולגנים בארון הם מתקמטים, וכשהיא ממיינת, הם נשמרים.


אהבתם?

אז קדימה, לארון...


הצטרפו לרשימת התפוצה שלי כדי לקבל דיוור בנושא הורות ואתגריה, צרכים התפתחותיים ורגשיים של ילדים והתמודדות עם קשיים רגשיים.





77 צפיות0 תגובות
bottom of page