top of page
  • תמונת הסופר/תנטע לוי גינת

מיתוס הלידה המושלמת – הקשר בין פרשנות לבין חוויית הלידה


חוויית לידה

כל אישה שמעה לפחות על אישה אחת שחוותה לידה "מושלמת". כזו שהלידה שלה היתה קלה, קצרה וללא הרבה כאבים, שהגיעה בדיוק בזמן למיון ונכנסה לחדר היולדות כדי להספיק לשתות כוס מיץ, לדבר עם הצוות הרפואי וללדת תוך כמה צירים תינוק נקי ויפיפה. בדרך כלל, אותו תינוק גם ישן כל הלילה ונתן לאמו להתאושש, והצליח לינוק באופן אידאלי מהרגע הראשון.

כל אישה שמעה סיפור על אישה כזו, אך לרוב, הסיפור קורה אצל מישהי אחרת.

רוב הנשים שחוו לידה, יתארו תהליך עוצמתי ומשמעותי, מורכב ומיוחד שכולל חלקים מצחיקים, משמחים, מרגשים, שקטים, וגם חלקים מפחידים, קשים ומייאשים. תהליך הלידה הוא תהליך מכונן עבור האם ועבור משפחה שלמה, עצום וקיצוני בעוצמת הרגשות הנלווים אליו.

בחודשים שלאחר הלידה, חלק מהנשים מוצאות את עצמן מתאבלות ומקנאות בנשים אחרות שחוו לידה קלה, הריון קל, הנקה קלה, תינוק עם טמפרמנט נוח, חיבור קל יותר עם התינוק, התאוששות פיזית מהירה, סביבה תומכת ועוד ועוד. החיפוש אחר החוויה ה"מושלמת" מעורר לעתים רגשות קשים עבור האישה שלא זכתה לכך, וגם עבור אישה שזכתה לכך אך חוששת שלא תזכה לכך בעתיד.

חוויית לידה "מושלמת"?


אם נעשה סקר בסביבתנו על מה זה "מושלם"? יעלו תגובות שונות אך ברובן הן יתמקדו בתיאור של "הכי טוב

הטיות מחשבתיות

שיש". אם נשאל ילדים היום, הם יגידו ש"מוש" זה כל מה ששימח אותם באותו הרגע, ואם נבדוק את פירוש המילה "מושלם" במילון יעלו פירושים כמו "מעולה" ו- "חסר פגמים".

למילה מושלם, ישנו פירוש נוסף שקשור לסיום, השלמה, והיא שייכת לשורש ש.ל.ם- שמאפשר לנו לראות את תהליך הלידה כתהליך שלם ומורכב הכולל מגוון של תחושות, מחשבות ורגשות.


הטיות מחשבתיות – שחור או לבן

כשאנו מסתכלים על המציאות- אנו נוטים לחשוב שאנו רואים אותה בצורה נקייה, אובייקטיבית, וכך גם תהליך קבלת ההחלטות שלנו או התפיסה שלנו אירועים שונים. בפועל, הוכח במחקרים רבים כי התפיסה שלנו וקבלת ההחלטות שלנו סובייקטיביות ומושפעות מהטיות מחשבתיות שונות.


אם ניקח לדוגמא אדם שהפיל צלחת לאחר ארוחת צהריים בדרך לכיור כי הבן שלו נגע בו בטעות, והצלחת נשברה-

  • אצל אדם אחד תתעורר שמחה כי הוא מאמין שצלחת שנשברת זה סימן למזל טוב.

  • אצל אדם שני יתעורר כעס ותסכול יחד עם המחשבה שהבן שלו הזיז אותו, והוא תמיד נדחף ולא זהיר.

  • אצל אדם שלישי תתעורר בושה ואשמה יחד עם המחשבה שהוא מגושם ותמיד מפיל דברים.

  • אצל אדם רביעי יתעורר פחד יחד עם המחשבה שהילדים שלו ייפגעו מהרסיסים על הרצפה ושהוא לא יצליח לנקות מספיק טוב.

  • אצל אדם חמישי תתעורר חוסר סבלנות כי הוא ממש ממהר לצאת לפגישה.

אותו האירוע- פרשנויות וחוויה אחרת לגמרי.

לשוני הזה אנחנו מתייחסים בבואנו לשים לב לקשר בין המחשבות לרגשות ולתפיסה שלנו את החוויה ואת המציאות. ישנן הטיות מחשבתיות רבות שנחקרו בפסיכולוגיה חברתית, וחלקן נוכחות ממש בכל רגע בחיינו.

אחת מההטיות האלו היא טעות של "שחור או לבן/ הכל או כלום". כשאנו מביטים על סיטואציה דרך העדשה של "שחור או לבן", נהיה בדרך כלל בחשיבת קצוות כמו למשל שמשהו הוא מושלם- או הכי גרוע.


במהלך הריון, כשזוג חולם ומתכנן את הלידה העתידה לבוא, החלומות בדרך כלל יהיו מאוד ורודים ואופטימיים, ויתרה מכך- מאוד מדויקים ומתאימים באופן מושלם לרצונות האישיים. מה שבדרך כלל יחסר מהתוכניות האלו- הוא מרחב השינוי, סימן שאלה ואפשרות לתכנון מחדש בדרך.


מה קורה אז?


הלידה המושלמת מהדמיון משתבשת במציאות- אם זה עקב צורך בזירוז לידה, ירידת מים מקוניאליים או אפילו עקב דברים פעוטים כמו חדר לידה רצוי שתפוס, פקקים בדרך או מוניטור שלא יושב טוב, ומהתכנון המושלם- חלה צניחה חופשית מהירה מלבן- לשחור, מלידה מושלמת- ללידה נוראית אליה מתלווים רגשות קשים של אשמה, בושה או פחד.

ההטיות המחשבתיות שמלוות אותנו בכל רגע מקשות על אותה אישה לתפוס את המציאות אליה נכנסה באופן גמיש ולשנות את התוכניות תוך כדי תנועה, וכתוצאה מכך היא עלולה לחוות חווית לידה קשה ולסבול מהשפעות רגשיות לאחר הלידה.


זיהוי מחשבות "נוקשות"


אם נצא מנקודת ההנחה שלידה היא תהליך שלם ומורכב, אך לא צפוי ולא מושלם, ניתן לבדוק מחדש את תכנון הלידה הכה מושלמת שיש לנו בפנטזיות ולשים סימני שאלה על אמונות ומחשבות מאוד נוקשות ומחייבות שעולות לקראת הלידה.


נוכל להתייחס למחשבות כמו לסדר פסח במטבח- ישנן מחשבות שצצו לנו מול העיניים ואנחנו ממש שמחים שהן כאן ורוצים לשמור אותן בארון הראשי מול העיניים ולהשתמש בהן כל יום. יש מחשבות שמשתמשים בהן פעם ב..., ונרצה לשמור אותן במדף צידי אבל שיהיו בשלוף. יש מחשבות שלא השתמשנו בהן כבר 3 שנים, אבל אם נארח סדר פסח אולי נשתמש פעם, אז אפשר לשמור אותן מאחורה עם החרסינות, ויש הרבה מחשבות שכבר לא ממש עוזרות לנו הרבה זמן, לפעמים הן אפילו שבורות או חלודות, ואנחנו שומרים אותן סתם כי לא נעים לזרוק, כי אולי יום אחד נצטרך אותן או כי אנחנו חוששים לזרוק מחשבות ששייכות לנו. קודם כל- נרצה לזהות את המחשבות האלו ולהבין סביב אילו תכנים הן קיימות. בדרך כלל אלו יהיו מחשבות שכוללות הקצנה, התעלמות מדברים חיוביים או אמיתות מוחלטות ויכללו מילים כמו למשל אין סיכוי, תמיד, חייבת/צריכה ועוד.

מחשבה היא רק מחשבה- הגמשת המחשבות

מחשבה כמו "אני רק אפידורל, עוד באוטו!"- היא מחשבה מאוד נוקשה שאינה מאפשרת מקום לשינוי בתוכניות, וכדאי לנסות לשים עליה סימן שאלה. שאלות כמו "ומה אם יהיה פקק ואגיע מאוחר מדי"?, "מה אם המרדים יהיה בלידת חירום?" ואחרות עשויות להגביר חרדה ולהוכיח לנו שהמחשבה הזו לא משרתת אותנו. לאחר שזיהינו, נוכל לנסות לבחון את אותה מחשבה מזווית מעט גמישה יותר- מחשבה כמו "אני חוששת מאוד מכאב הצירים, ומקווה לקחת אפידורל" היא מחשבה שמאפשרת מעט יותר מרחב תמרון, ואפילו מצביעה לנו על הדברים שהיינו רוצים לעשות (למשל לקחת קורס הכנה ללידה שמתמקד בהתמודדות עם כאב, למקרה שלא נספיק לקחת אפידורל).


עשויות לעלות מחשבות נוספות כמו "אני לא יודעת להתמודד עם כאב, אני אמות מזה" – וגם עליהן כדאי להציב סימן שאלה ולנסות להגמישן בעזרת שאלות "מתי הצלחת להתמודד עם כאב חזק?, "מה התכונות שהופכות אותך לחזקה?", "במה תוכלי להיעזר אם יהיה לך קשה מדי?" ועוד.


אמירות מחזקות


לרובנו ישנן אמונות מגבילות ונוקשות שאנחנו פוגשים בכל מיני תחומים וסביר שיגיעו גם בהקשר להריון

עיבוד לידה

וללידה. דרך נוספת שעשויה לעזור בהתמודדות היא כתיבת מסרים קצרים שתוכלי להשתמש בהן בעת הצורך ויזכירו לך מה חשוב לך.

אמירות כמו- "אני מסוגלת להתמודד עם כאב", "הציר עולה ויורד, כמו הגלים בים" או· "הוודאות וחוסר הוודאות שבלידה מקדמים אותי לפגוש את התינוק/ת שלי" ואמירות נוספות שמתאימות לך, עשויות לעזור בבניית תוכנית לידה גמישה יותר ובהתמודדות טובה יותר במהלך הלידה.


ומה קורה אחרי? עיבוד לידה


גם אם ממש ניסית להגמיש את התוכנית לקראת הלידה, עדיין ייתכן שיהיו חלקים במהלך הלידה שייזכרו עבורך כקשים, נחרצים ובעלי חוויה רגשית שלילית. בתהליך של עיבוד לידה ניתן לחזור לחלקים קשים יותר בלידה, לזהות הטיות מחשבתיות שמשמרות את התחושות הקשות ולהגמישן ליצירת חוויה רחבה יותר. אם חווית לידה שהשאירה אותך עם הצפת רגשות, מומלץ לפנות לתמיכה מקצועית לשם תהליך עיבוד הלידה.

אז הלידה מושלמת או שלמה?

כפי שראינו, כמעט אף חוויה לא יכולה להיות מושלמת לגמרי. עם זאת, שימוש בכלים שיאפשרו הגמשה של דפוסי החשיבה, עשויים לאפשר לחוויית הלידה שלך להיות שלמה יותר, ולך להתבונן בחלקים שונים שלה ולזכור אותה כלידה לא מושלמת- אבל משמעותית וטובה.

55 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page