top of page
  • תמונת הסופר/תנטע לוי גינת

קשיי הסתגלות ופרידה של ילדים במסגרת חדשה


<a href="https://www.freepik.com/free-photos-vectors/baby">Baby photo created by freepic.diller - www.freepik.com</a>

החופש כמעט נגמר, קניתם תיק ובקבוק חדש, מדבקות עם שם הילד, ספרים ומחברות, וההתרגשות לקראת השנה החדשה מחלחלת. רק מה? יחד עם ההתרגשות מגיע לו עוד חבר ומתחיל למלא את החזה שלכם- חבר ושמו "לחץ". אם מדובר בילדים שמתחילים מסגרת חדשה, או ילדים שממשיכים באותה מסגרת אבל פשוט מתקשים עם מעברים, בכל מקרה אנחנו, ההורים, מוצאים עצמנו לפעמים חוששים ומודאגים מכך שילדינו יחוו קשיי הסתגלות ופרידה.

אנו חיים בעולם שנמצא בתנועה והילדים שלנו חווים הרבה מעברים. משהות עם אחד ההורים בחופשת לידה, למשפחתון או מטפלת, לגן פרטי, לגן טרום טרום חובה וצהרון, לגן חובה, לכיתה א' (המעבר המפחיד מכולם) ועוד. לפעמים אל כל אלו מצטרף גם מעבר דירה משמעותי, מעבר לגן ללא חברים, לידת אח או שינויים אחרים במשפחה ובסביבה, ומצרף הקשיים האלו עשוי להוות טריגר לקשיים רגשיים אצל ילדים. במאמר זה ננסה לעשות סדר בנושא ההסתגלות לגן ולכיתה א'- אילו קשיים עשויים לעלות, כיצד להתכונן לשינוי המשמעותי ואיך להתמודד עם קשיי פרידה של הילדים.


קשיי הסתגלות ופרידה- למה לצפות?

שינוי הוא לא נוח, כמעט לאף אחד. אנשים שאוהבים שינויים הם מצרך די נדיר, ואפילו הם לא בטוח אהבו שינויים בגיל 3, 4, או 6, כשהם היו קטנטנים והעולם היה גדול. מה קורה לכם כשאתם מתחילים עבודה חדשה? מחשבות בסגנון "איך אדע מה לעשות ומתי? מה יהיה אם אין לי מספיק ידע? ואם הבוסית ממש מפחידה?" וגם בסגנון "איך אצליח להכיר חברות? ואלי יש שם קליקה סגורה? ומה יהיה עם השעות, אני אצליח לצאת בזמן לילדים או שיעשו לי פרצוף?" יהיו מאוד נפוצות במצב כזה ויביאו עמן רגשות של פחד, חוסר שקט ותחושת אי וודאות. גם כשילד נכנס למסגרת חדשה, ובמיוחד אם לא מגיעים איתו הרבה חברים, או שאופי המסגרת שלו משתנה (כמו בכניסה לכיתה א'), נוכל לצפות לחששות האלו כי הוא לא יודע למה לצפות. וגם אתם, ההורים שלו, המגדלור שמכוון אותו מלידה לדרכו הנכונה, לא לגמרי יודעים לאן הוא הולך ועם אילו אתגרים הוא הולך להתמודד. אצל ילדים קטנים, ככל הנראה לא נראה תגובה לפני תחילת השנה, כי קשה להם לדמיין את העתיד. אצל ילדים גדולים יותר, נוכל לראות את הדאגות מתחילות כבר במהלך החופש, וייתן שהם ישאלו הרבה שאלות, ישנו את דעתם הרבה (יתרגשו לקראת תחילת השנה ולאחר רגע יתלוננו שהם לא רוצים ללכת), יציגו קשיי שינה והירדמות וחוסר שקט כללי. בשבוע הראשון למסגרת חדשה, נוכל לראות אצל רוב הילדים קשיי הסתגלות ופרידה, כמו למשל:

  • קשיי שינה- עבור ילדים קטנים, יכול להיות קושי להירדם או לישון מספיק במסגרת החדשה, והם עשויים להירדם מוקדם אחה"צ ולקום מוקדם, או לחילופין להתקשות להירדם גם בלילה עקב השינוי.

  • בכי מרובה במסגרת- ישנם ילדים שיבכו יותר לאורך היום במסגרת החדשה, מתוך געגועים להורים וגם עקב הצפה רגשית, שמפחיתה את היכולת שלהם לשאת תסכולים או להתמודד עם אתגרים שונים במקום החדש.

  • בכי והתפרצויות בשעות אחה"צ- ישנם ילדים שבתקופה הראשונה לכניסתם למסגרת חדשה, יתחילו לבכות, לצעוק או להתעצבן כבר בדרך הביתה וללא סיבה ברורה. התנהגות זו אופיינית ומותאמת לתקופת ההסתגלות, ועשויה לנבוע מהצורך של הילד לפרוק את הרגשות המציפים אותו במהלך יום שלם בו הוא התאמץ לאסוף את כוחותיו ולהתמודד עם אתגרים ואנשים חדשים.

  • שינויים באכילה- ישנם ילדים שיראו חוסר תיאבון בימים הראשונים למסגרת חדשה, או לחילופין תיאבון מוגבר.

  • צורך במגע- ישנם ילדים שיזדקקו להרבה מגע בימים הראשונים לאחר כניסה למסגרת, והם עשויים "להידבק" להורים או לאחיהם, לטפס עליהם או להציק להם. התנהגויות אלו נועדו כדי להגביר את תחושת הביטחון מצד אחד, וכדי לפרוק מתחים רגשיים ופיזיים מצד שני.

  • פחדים- ישנם ילדים שיראו יותר רגישויות בתקופה הראשונה- למשל ילדים קטנים יכולים פתאום לפחד מזרים או מרעשים משמעותיים, לפחד מהחושך או מכך שיקרה משהו לאבא ואמא. אלו פחדים הגיוניים במצב של שינוי, מאחר ותחושת הביטחון שלהם מתערערת והם מנסים למצוא מחדש את האיזון.


קשיי הסתגלות ופרידה- איך להגיב?


בשבוע שלפני הכניסה לגן, כדאי לדבר על היום הראשון לגן, ולעשות "הכנה" לקראתו. הסבר כמו למשל: "בבוקר נכין את הבגדים בתיק ונשים בתוכו את הבקבוק/כריך/סדין ומוצץ/מחברות וקלמר (בהתאם לגיל). נלבש את הבגדים האלו (אפשר לבחור מראש), נצחצח שיניים, נאכל משהו קטן ונצא לגן/ביה"ס. כשנגיע אל הגן, אמא תיכנס איתך לכמה דקות ונדבר קצת עם הגננת ועם מתן, החבר שהיה איתך בגן הקודם. אחר כך תבחר משחק שבו אתה רוצה לשחק או מקום שיהיה לך קל להיפרד (אפשר לפתוח שיחה על איפה ואיך נרצה להיפרד?), ניתן חיבוק גדול ואמא תלך, ותחזור בסוף היום, אחרי שאוכלים את הכריך/פרי. בגן יהיה לך מפגש עם כל הילדים והגננת שתסביר מה עושים ותשחקו במשחקים, תהיה ארוחת בוקר וארוחת צהריים שיגישו לך, וכו'..."

ביום הראשון כדאי לעשות לילד סיור במסגרת החדשה במידת היכולת. אם מדובר בגן, אפשר להראות לו איפה השירותים ואיפה שמים את התיקים, איפה המגירה שלו וכו'.


קשיי הסתגלות


במידה והילד חווה קשיי הסתגלות לגן החדש, חשוב לנסות להתייחס לצורך שלו (בביטחון, יציבות, חום ואהבה בלתי מותנית) ופחות להגיב אל ההתנהגויות עצמן. הנה כמה דרכים שיכולים להקל על הקשיים:

  • להקדים תרופה למכה- כפי שראינו, ילד יכול להגיב להסתגלות בבכי או התפרצויות מרובות, הצקה וטיפוס על בני המשפחה ועוד התנהגויות שאינן בהכרח נעימות לנו. אפשר לנסות להתייחס לתחושותיו וקשייו ולתת להם מענה אפילו לפני שההתנהגויות מופיעות. למשל, בימים הראשונים אפשר לאסוף אותו ומיד לתת לו חיבוק ארוך מאוד, לתת הרבה חיזוקים ולשאול איך עבר היום, מה היו הדברים הנעימים ומה היו הקשיים, ולהרבות במגע ובחום, לפני שהוא מבקש.

  • שמירה על שגרה נעימה- כדי לחזק את תחושת הביטחון, חשוב לשמור על שגרה נוחה עבור הילד- למשל- להישאר בבית בשעות אחה"צ במשחק רגוע, להכין אוכל שהילד אוהב ולשמור על טקס שינה ושעת שינה קבועים.

  • התכוננות-כל ערב אפשר להתכונן לבוקר שלמחרת, לקבוע איפה ניפרד ועם מי מתחשק לילד לנסות לשחק מחר בבוקר... בבוקר בדרך לגן אפשר להכין את הילד להמשך היום, למשל שאחרי ארוחת ארבע, נגיע לאסוף אותו ונלך הביתה לשחק בלגו, נתארגן ונאכל בערב חביתה וסלט כמו שהוא אוהב.

  • מקום לרגשות ולקשיים יחד עם עידוד והדגשת הכוחות- גם אם הילד משתף וגם אם לא, כדאי לדבר איתו על הקשיים והרגשות שעולים במקום החדש. ספרו לו מה אתם הרגשתם כשהתחלתם עבודה חדשה או שינוי גדול אחר, ואפשרו לו להרגיש מובן ושייך. שאלו ועודדו אותו לדבר על הדברים שפחות נעימים לו בשינוי הזה והדגישו לו את החלקים שבהם הוא מספר שהצליח להתגבר על הקושי (גם למשל התגברות על הקושי שבפרידה בבוקר היא הישג משמעותי).

  • סבלנות- במצבי מצוקה וקושי, הילדים "מוציאים" עלינו ההורים את כל רפרטואר הרגשות וההתנהגויות שלהם, מתוך ידיעה שאנחנו ההורים חזקים מספיק להכיל אותם, לקבל אותם ולאהוב אותם. נסו לקחת נשימה עמוקה, ולראות בהתנהגויות הלא נעימות שמתרחשות בעת הסתגלות למסגרת חדשה כשלב התפתחותי, שעתיד לעבור במהרה.


קשיי פרידה


ישנם ילדים שההסתגלות לוקחת להם יותר זמן מאחרים. לעתים זה עקב ביישנות וקושי ביצירת קשרים חברתיים, ולעתים עקב קושי להסתגל לכללי המסגרת. במצב כזה נראה ילד שממשיך להתקשות בפרידה בבוקר, בוכה או צורח ושולח אותנו לעבודה עם שק של רגשות אשם. אתם יודעים מה הסוד? זה בדרך כלל עובר להם בין דקה לחמש דקות מהרגע שיצאתם מהגן. הפרידה עצמה היא הקשה ביותר. הרגע בו הילד צריך באופן לא טבעי להתנתק מדמות ההיקשרות העיקרית שלו, אינה פשוטה לו, ובואו נודה בזה, גם לנו כמבוגרים זה לא תמיד קל.


עבור ילדים שמתמודדים עם קשיי פרידה, מומלץ לשמור על הפרידה מהירה וברורה עם טקס יחסית קבוע. אפשר למשל לקבוע מראש מקום בו נפרדים או לאפשר לילד לבחור, לתת חיבוק (לפעמים צריך להגדיר מראש שנותנים חיבוק עד 10, אחרת הילד לא יעזוב), ולהיפרד. לחילופין, עם ילד שהחיבוק מקשה עליו, אפשר להמציא "כיף" סודי של ההורה והילד שעושים בפרידה, או להיפרד תוך מתן יד או חיבוק לאחת הגננות. ייתכן שהילד יבכה וינסה להשאירכם בגן, אך יש חשיבות גדולה לביטחון שלכם בפרידה ולאמונה בו שהוא מסוגל להיפרד, שמשתקפים מהדרך שבה אתם נפרדים ממנו. הכינו אותו לקראת הגן לכך שאתם תיפרדו מהר, גם אם הוא יהיה עצוב ויבכה, שאתם יודעים שזה קשה להיפרד אבל הוא מסוגל להתמודד עם זה, ושאחר כך העצב יעבור ויפנה את מקומו לכיף שבגן. עבור רוב הילדים, הקשיים האלו יקחו בין שבוע לחודשיים, וקצת אחרי החגים כבר נראה אותם הולכים בקלות ובשמחה לגן (גם אם עדיין טיפה קשה להיפרד). במידה וילדיכם ממשיך להתקשות מאוד בהסתגלות ובפרידה לגן בבוקר גם לאחר תקופת זמן ממושכת ולאחר חשיבה משותפת עם צוות הגן, ואתם לא רואים שיפור, מומלץ לפנות להדרכת הורים או טיפול רגשי שיעזרו לכם ולו להסתגל אל השינוי ואל הדרך החדשה.


הכנה לקראת המסגרת החדשה - איך להפחית קשיי הסתגלות?

אחרי שדיברנו על הקשיים שעשויים לצוץ וכיצד להתמודד איתם, ניתן מקום גם למה שאנחנו הכי אוהבים- "להתכונן מראש". לשם כך ביקשתי מנגה סתיו-אקרמן, מרפאה בעיסוק לילדים, לספר לנו על דרכים בהן ניתן להתכונן לקראת הכניסה לגן חדש או לכיתה א', שעשויים להפחית את הקשיים המלווים להסתגלות ולשינוי המשמעותי, והנה כמה נושאים חשובים שהיא מספרת שכדאי להקדיש להם תשומת לב לקראת המעבר לכתה א':


תכנון שבועי


בתחילת השנה הילדים יקבלו מערכת שעות קבועה. מערכת השעות מארגנת כל יום לימודים וכך הם יודעים מראש, מה יהיה היום, מחר ובעוד שלושה ימים. הידיעה מראש מה מתוכנן מרגיעה ומאפשרת הכנה. למשל, אם מחרתיים יש לי שעור חשבון אני יודע שאני חייב להכין שיעורי בית היום או מחר כדי להיות מוכן. הטבלה מאפשרת לתכנן את הזמן בנחת מבלי לדחות דברים לרגע האחרון.

כך גם ניתן לעשות בבית! כדאי להכין טבלה שבועית, וכמובן לא לשכוח לשתף את הילדים בתכניות, כך תוכלו לדעת מראש מה מתוכנן – גם אתם וגם הילדים.


קידום עצמאות


זוכרים את מילות השיר "הכל הכל אני יכול! כי זה החופש הגדול...", לא בכדי השיר הפך לקלאסיקה, כי הוא נכון. החופש הגדול הוא זמן מצוין לתת לילדים לעשות יותר דברים לבד. הילדים הרבה יותר פנויים לעיסוק בפעילויות הקטנות והיומיומיות ואין להם מחויבויות. למשל, תנו להם להכין ארוחת בוקר או ערב (גם אם ילכלכו, ישפכו – לא נורא!). תכננו איתם מה להכין, חשבו על דברים תוך שמירה על בטיחות (בישול עם אש או חיתוך בסכין חד תוכלו אתם לקחת על עצמכם). הכנת ארוחה לכל המשפחה, באופן עצמאי, תעלה להם את תחושת המסוגלות, תאפשר מקום לנתינה לאחרים וגם לכם, מישהו ייקח את האחריות על הכנת ארוחה אחת.


ארגון ציוד


אחת המטלות שתהיה לקטנטנים שלנו היא ארגון הציוד. כל ערב הילדים יהיו אחראיים לסדר את התיק לפי המערכת, לדאוג לציוד מתאים בקלמר, וגם בכיתה – לדעת מה להוציא מהתיק או להכניס אליו, באיזה ציוד להשתמש כדי להשלים משימות, ועוד. בחופש אפשר לתת להם להתנסות בתכנון וארגון: למשל, ערכו איתם רשימה: מה לקנות בסופר? מה כדאי לקחת לסבתא? מה אנחנו רוצים לעשות בחופש? ואז אפשרו לילדים לסמן ברשימה מה לקחנו, מה כבר עשינו או מה הכנסנו לתיק.


כפי שאתם יכולים לראות, לא תראו אצלי ברשימה משימות של לימוד האותיות, ביצוע של דפי עבודה או חוברות. אם הילדים זורמים – אז שיעשו את זה בכיף, אבל בהחלט לא חובה. הם מתחילים עוד פחות מחודש שגרה חדשה עם המון דרישות והתנסויות בחוויות חדשות. אני ממליצה לנצל את הזמן לחוויות משותפות ויצירה של רגעים מלאים בהנאות הקטנות של החיים.


לסיכום, טבעי שילדינו יחוו קשיי הסתגלות בכניסה למסגרת חדשה, כפי שאנחנו לפעמים חווים קשיים להסתגל לשינויים משמעותיים. עם זאת, עם תמיכה וליווי שלכם, הקשיים עתידים לחלוף במהרה ותוכלו לחזור לשגרה הרגילה שלכם.

הסתגלות מהירה וקלה!

נטע לוי גינת, עובדת סוציאלית ומטפלת רגשית (CBT) בילדים ומבוגרים נגה סתיו-אקרמן, מרפאה בעיסוק לילדים רוצים לקבל דיוור עם מאמרים נוספים? הירשמו כאן

447 צפיות0 תגובות
bottom of page